Home Dropbox Isu Jenis Model Kaedah Contoh

Jenis

P/S Boleh rujuk keseluruhan artikel di manual kajian tindakan :)

PROSES KAJIAN TINDAKAN


      Pengenalan

Kajian Tindakan melibatkan beberapa proses dan aktiviti tertentu. Setiap proses dan aktiviti ini perlu dijalankan secara sistematik. Ini adalah untuk memastikan kajian tersebut dapat dijalankan dengan betul, lancar dan mencapai matlamat yang disasarkan. 

     Jenis-Jenis Kajian Tindakan

Berdasarkan pendekatan konvensional, kajian tindakan hanya dijalankan dalam konteks bilik darjah sahaja.  Pada masa kini, takrifan kajian lebih luas dan merangkumi komuniti pendidikan ataupun komuniti yang ada hubungan dengan pendidikan atau sekolah.  Kini, kejayaan sesuatu usaha pendidikan bukan hanya bergantung kepada peranan satu pihak sahaja dan sememangnya bukanlah hanya peranan guru yang menjamin kejayaan pelajar, bahkan lain-lain pihak yang berkepentingan juga memainkan peranan dalam kejayaan pelajar.  Antara pihak berkepentingan atau aspek-aspek yang mempengaruhi kejayaan pelajar adalah guru besar, pengetua sekolah, ibu bapa, komuniti di mana terletaknya sekolah, kemudahan yang sedia ada di sekolah, tuisyen, dan kelayakan guru. Kejayaan sesuatu sekolah bukan hanya disebabkan faktor guru dan pelajar semata-mata tetapi gabungan faktor-faktor lain yang sama-sama memberi sumbangan. 

Berdasarkan paradigma baru ini, Creswell (2008) membahagikan kajian tindakan kepada dua jenis seperti yang ditunjukkan pada Rajah 2 iaitu: 

i.    kajian tindakan amalan (practical action research); dan  ii.   kajian tindakan penyertaan (participatory action research



Rajah 2.1: Jenis-Jenis Kajian Tindakan (Creswell, 2008)

Dalam klasifikasi kajian tindakan tersebut, kajian tindakan amalan melibatkan peninjauan tentang amalan guru dalam konteks bilik darjah di mana guru itu mengajar.  Ini boleh dijalankan sama ada melalui dirinya sendiri atau pun melibatkan rakan sejawat yang mengajar mata pelajaran yang sama (team-based inquiry) dengan memberi fokus terhadap perkembangan guru (teacher development) dan pembelajaran pelajar (student learning).  Guru yang menjalankan kajian tindakan amalan ini mesti melaksanakan satu pelan tindakan bagi mencapai matlamat beliau sebagai seorang guru penyelidik (teacher as researcher).  

Sebaliknya kajian tindakan penyertaan melibatkan kajian tentang isu-isu sosial yang menghalang perkembangan pelajar. Untuk melihat isu seperti ini, guru perlu meninjau latar belakang sosial pelajar dan persekitaran sekolah.  Guru perlu mengadakan kolaborasi dengan komuniti atau pihak berkepentingan bagi mencari sebab musabab kenapa seseorang pelajar itu tidak boleh menguasai ilmu.  Apabila faktor-faktor yang menghalang pelajar itu dikenal pasti, maka guru boleh melaksanakan program untuk mengubah “cara hidup” pelajar (life-enhancing changes) dan dengan berbuat demikian, ia akan menjadikan guru sebagai “emancipated researcher” ataupun guru yang membebaskan pelajarnya daripada sesuatu “belenggu” yang mencegah perkembangan pelajar.  Menurut Creswell (2005) kajian tindakan penyertaan “…has a social and community orientation and an emphasis on research that contributes to emancipation or change in our society.” (h. 555).  Kajian tindakan seperti ini juga digelar dengan berbagai-bagai nama seperti community-based inquiry (Stringer, 1999), collaborative action research or participatory research (Kemmis & McTaggart, 2000) atau critical action research (Mills, 2000).

Dari satu sudut yang lain, Kemmis & Wilkinson (1998) menggariskan enam ciri utama kajian tindakan penyertaan, iaitu:

i.              Kajian tindakan penyertaan merupakan satu proses sosial di mana penyelidik meneroka perhubungan antara individu dengan orang lain. Ini adalah untuk memahami bagaimana interaksi sosial “membentuk” orang perseorangan. Dalam konteks pendidikan, ia boleh digunakan untuk meneroka kerjasama antara guru;

ii.             Bentuk inkuiri bercorak penyertaan. Ini bermakna individu menjalankan kajian berhubung dengan diri mereka sendiri. Dalam proses ini, mereka meneliti bagaimana pemahaman, kemahiran, nilai dan pengetahuan  menggalakkan dan mencegah amalan tindakan mereka sendiri.  Sebagai contoh, guru boleh mengkaji diri mereka sendiri untuk memperoleh pemahaman yang lebih baik tentang amalan mereka dan bagaimana pengetahuan ini boleh membentuk dan mencegah kerja mereka dengan pelajar;

iii.            Kaedah kajian tindakan ini adalah bersifat praktikal dan kolaboratif. Kajian ini praktikal sebab penyelidik meneroka aspek-aspek seperti komunikasi, penghasilan pengetahuan, dan struktur sosial organisasi itu dengan tujuan  mengurangkan perkara yang tidak rasional, tidak produktif, tidak adil, atau tidak mempunyai interaksi yang memuaskan.  Kajian ini juga bersifat kolaboratif kerana ia mementingkan proses inkuiri. Sebagai contoh, guru boleh mengadakan kolaborasi dengan guru lain bagi mengurangkan birokrasi kerana jika ia berterusan mungkin mencegah inovasi di dalam sesebuah bilik darjah;

iv.           Kajian tindakan penyertaan bercorak emansipasi (emancipatory). Ia cuba membebaskan seseorang daripada sesuatu kekangan yang boleh menghalang perkembangan dan keyakinan dirinya. Sebagai contoh, kajian tindakan ini boleh digunakan untuk mengubah prosedur birokratik guru di sekolah bagi memudahkan pembelajaran pelajar;

v.            Tujuan kajian tindakan penyertaan adalah untuk membantu individu membebaskan diri daripada sesuatu kekangan sepert media, bahasa, prosedur kerja, dan apa-apa perhubungan tentang kuasa dalam persekitaran pendidikan.  Sebagai contoh, guru mungkin dapat mengelakkan diri dari peranan yang dianggap kurang penting (subservient role) di dalam bidang pelajaran yakni mereka tidak berasa diri mereka di beri pengupayaan (empowerment)  di dalam bilik darjah;

vi.           Kajian tindakan ini adalah recursive (reflektif atau dialektikal) dan memberi fokus tentang perubahan (change) dalam sesuatu amalan. Ini berlaku dalam bentuk gelung (spiral) refleksi dan tindakan. Apabila guru mereflek tentang peranan mereka di sekolah, mereka akan cuba tindakan demi tindakan sehingga mereka berjaya dalam tindakan mereka.

Seseorang guru yang menjalankan kajian tindakan yang bersifat penyertaan boleh mengatasi penyebab atau asas kewujudan sesuatu masalah (root causes of the problem) dan bukannya terbatas kepada simptom masalah (symptoms of the problems).  Dalam perkataan lain, guru dapat mengatasi masalah tulen (real problems).



No comments:

Post a Comment