MODEL KAJIAN TINDAKAN
Setiap kajian tindakan akan melibatkan dua unsur, iaitu menyelidik dan
bertindak. Kedua-dua unsur ini kemudiannya dikembangkan dan diperincikan kepada
model-model penyelidikan yang menjadi ikutan penyelidik tindakan.
1. Model Lewin (1946)
Menurut Lewin (1946), kajian tindakan memperlihatkan suatu
kitaran langkah-langkah (a spiral of steps). Suatu kitaran kajian tindakan
mempunyai empat langkah iaitu merancang (planning), memerhati (observing) dan
mereflek (reflecting). Proses ini bermula dengan idea secara general atau masalah yang
perlukan penyelesaian . Kitaran ini akan berterusan ke kitaran
seterusnya yang melibatkan merancang semula, bertindak , memerhati dan mereflek
bagi menghasilkan kitaran baru.
Model Kajian Tindakan
Lewin
Rajah 1
2. Model Kemmis & McTaggart (1988)
Model ini menekankan dan memberi penekanan kepada tinjauan
praktis yang menghalangi objektif daripada tercapai. Model ini relevan dalam
proses pengajaran dan pembelajaran kerana guru boleh menggunakan langkah-langkah
yang ditunjukkan pada Rajah 2. Kitaran model ini akan berkesan dan diulang
sehingga masalah selesai.
Model Kajian Tindakan
Kemmis & McTaggart
Rajah 2
3. Model Somekh
(1989)
Model kajian
tindakan Somekh melibatkan lapan fasa, iaitu guru perlu mengenal pasti masalah
atau fokus kajian yang diminati, mengumpul data, menganalisis data dan membina
hipotesis. Selepas itu guru perlu merancang pelan tindakan, melaksana pelan
tindakan, mengumpul data untuk mengesan perubahan, menganalisis dan menilai
serta mengenal pasti fokus penyelidikan yang baru. Setiap
langkah dalam model ini lebih terperinci dan sistematik.
Model Kajian Tindakan Somekh
Rajah 3
4. Model McKernan (1991)
Menurut model
McKernan, kajian tindakan melibatkan sekurang-kurangnya dua lingkaran
penyelidikan, di mana setiap lingkaran mempunyai enam peringkat, iaitu mengenal
pasti masalah, meninjau, menentukan fokus penyelidikan, pelaksanaan rancangan,
penilaian dan refleksi, dan membuat keputusan.
Kekuatan model ini terletak pada
ketetapan bahawa sesuatu penyelidikan itu diklasifikasikan sebagai kajian
tindakan hanya sekiranya penyelidikan tersebut telah melalui sekurang-kurangnya
dua lingkaran penyelidikan. Lingkaran
pertama merupakan percubaan untuk pengkaji mengenal pasti situasi dan masalah
untuk proses penambah baikan. Daripada kajian lingkaran pertama ini ianya dapat
menghasilkan idea yang strategik. Kesan daripada kitaran pertama, pengkajai memahami
perkara-perkara penting dalam kitaran pertama, dan melakukan refleksi. Daripada
langkah ini, dibentuk pula kitaran yang kedua yang dibentuk dengan definisi
situasi yang ditambah baik dan masalah-masalah yang berlaku dalam kitaran
pertama diperbaiki. Hal ini bermakna pendekatan yang dikemukakan
oleh McKernan (1990) sangat menekankan proses membentuk perancangan dan proses
penilaian semula perancangan serta membentuk semula perancangan untuk tujuan
penambahbaikan.
No comments:
Post a Comment