ANALISIS PENGUMPULAN DATA
Analisis Data Temu Bual
Data temu bual
yang diperoleh perlu dibuat tranksripsi (transcription)
iaitu ditaip dengan lengkap supaya memudahkan proses menganalisis.. Untuk membolehkan analisis dibuat dengan tepat, bolehlah dibuat
transkripsi secara verbatim, iaitu
menggunakan perkataan atau ayat-ayat yang sebenarnya diperoleh. Analisis data
boleh dibuat melalui cara-cara berikut:
i.
Analisis Secara Manual
ii.
Analisis Melalui Komputer
Analisis
Secara Manual
Analisis secara manual boleh
dilakukan dengan cara berikut:
• Baca
keseluruhan transkrip temu bual bagi mendapatkan gambaran yang menyeluruh
tentang apa yang dikatakan oleh orang yang ditemu bual itu;
• Baca
sekali lagi dan kemudian highlight
atau gariskan maklumat penting yang terdapat dalam catatan itu;
• Baca
catatan tersebut sekali lagi tetapi kali ini berikan tumpuan kepada aspek-aspek
yang digariskan;
• Bentuk
tema yang bersesuian berdasarkan aspek-aspek yang digariskan itu;
• Semak
semula tema-tema yang dibuat dan jika perlu gabungkan beberapa tema yang
mempunyai maksud yang sama agar menjadi beberapa kategori tertentu; dan
•
Gabung tema dan kategori yang terdapat dan buatkan
kesimpulan.
Analisis Data Soal Selidik
Sesuatu soal selidik biasanya mengandungi dua bahagian,
iaitu satu bahagian yang mengandungi item-item maklumat demografi dan satu
bahagian lain yang mengandungi maklumat skala pemeringkatan (rating scale).
Item demografi adalah seperti jantina, umur, kelayakan, pengalaman mengajar dan
sebagainya. Item skala pemeringkaan adalah seperti persepsi pelajar tentang
proses pengajaran dan pembelajaran yang berlaku di bilik darjah. Soalan-soalan
yang diwujudkan dalam sesuatu soal selidik bolehlah dalam bentuk soalan
tertutup atau soalan terbuka.
Dua jenis data biasanya diperoleh, iaitu dalam bentuk nombor
dan teks. Kedua-dua jenis data ini boleh
dianalisis secara manual atau melalui komputer.
a) Analisis
Secara Manual
Berikut adalah beberapa contoh daripada pelajar yang telah
memberi respons terhadap soalan-soalan tertutup dalam soal selidik. Pelajar 1,
2 dan 3 telah memberi respons kepada 4 item soalan yang menyentuh tentang
pembelajaran Bahasa Inggeris (BI) berdasarkan skala jenis Likert 4 poin, 1
Sangat Tidak Setuju, 2. Tidak Setuju, 3. Setuju, dan 4. Sangat Setuju.
Daripada respons di atas, satu jadual pengagihan skor (rujuk
Jadual 6.1) dihasilkan untuk menunjukkan kekerapan taburan respons dan nilai
min terhadap sesuatu item.
Pelajar 1 di atas telah menandakan Sangat Setuju untuk Item
1, Setuju untuk Item 2, Setuju untuk Item 3 dan Sangat Setuju untuk Item 4.
Berdasarkan kepada respons Pelajar 1 ini, rating yang diberikan dalam bentuk
nombor boleh dipindahkan kepada Jadual 6.1 dengan menandakan simbol “/ ” pada
lajur Sangat Setuju, Setuju, Tidak Setuju dan Sangat Tidak Setuju. Respons
Pelajar 1 bagi Item 1 ialah Sangat Setuju atau 4. Oleh itu dalam kotak Item 1
di bawah Sangat Setuju tandakan “/ “ pada kotak bagi Item 1. Pelajar 1
menandakan Setuju pada Item 2. Oleh itu pindahkan respons ini kepada kotak Item
1 di bawah Setuju dengan menandakan “ / “. Prosedur yang sama digunakan bagi
mengagihkan skor bagi Item 3 dan Item 4. Seterusnya, masukkan skor rating untuk
Pelajar 2 dan Pelajar 3. Apabila selesai, Item 1 mempunyai 1 respons ( / ) untuk
Sangat Setuju, 1 ( / ) untuk Setuju dan 1 ( / ) untuk Tidak Setuju. Item 2
mempunyai 1 ( / ) respons untuk Setuju dan 2 ( // ) respons untuk Tidak Setuju.
Kekerapan untuk Item 1 ialah 3 (lihat lajur Kekerapan,
Jumlah Skor dan Peratusan) di Jadual 6.1. Begitu juga Kekerapan untuk Item 2
ialah 3. Untuk mendapatkan nilai jumlah skor bagi setiap kotak pada Item 1,
anda mesti ambil nilai kekerapan bagi setiap kotak dan darabkannya dengan nilai
skor. Sebagai contoh, hanya seorang responden menandakan Sangat Setuju (4) pada
Item 1 dan nilai poin bagi kotak ini ialah 1 x 4 = 4. Begitu juga seorang
responden menandakan Setuju (3) bagi Item 1 dan jumlah poin bagi kotak ini
ialah 1 x 3 = 3. Seterusnya 1 responden menandakan Tidak Setuju bagi Item 1 dan
jumlah poin ialah 1 x 2 = 2. Nilai-nilai skor ini ditunjukkan dalam kurungan (
) di kotak-kotak tertentu pada Jadual 6.1. Jumlah skor bagi Item 1 ialah 9.
Kemudian, kirakan kekerapan yang ditunjukkan dalam
kotak-kotak itu dalam bentuk peratusan (%). Bagi kotak Item 1 dan Sangat
Setuju, kirakan peratusan dengan mengambil kekerapan dan dibahagikan dengan
Jumlah Skor, iaitu (1 / 3) x 3 = 33.3%. Prosedur pengiraan yang sama digunakan
untuk mengira kotak-kotak Item I dengan Setuju dan Item 1 dengan Tidak Setuju.
Untuk menentukan min bagi Item 1 anda membahagikan Jumlah
skor dengan kekerapan, iaitu 9 / 3 = 3 (Min = 3.00). Prosedur yang sama
digunakan untuk mengira Item 2, 3 dan 4.
Analisis respons teks
terhadap soalan terbuka dijalankan dengan mewujudkan kategori-kategori respons
berdasarkan tema-tema tertentu.
b) Melalui Komputer
Analisis melalui komputer digalakkan sebab ia lebih mudah
dan menjimatkan masa untuk menghasilkan output yang diperlukan. Salah satu
perisian yang kerap digunakan ialah SPSS. Bahagian-bahagian berikut
menghuraikan bagaimana anda boleh mewujudkan fail SPSS, memasukkan data dan
menganalisis data bagi memperolehi statistik perihalan (descriptive statistics).
Sebelum menjalankan analisis melalui SPSS fail data perlu diwujudkan. Dalam
fail data ini, variabel-variabel perlu didefinisikan sebelum data kajian boleh
dimasukkan.
p/s : rujuk manual kajian tindakan untuk mewujudkan fail
SPSS dan variable.
No comments:
Post a Comment